Julie Vera designer tøj med omtanke

Kom med ind i maskinrummet, når tøjdesigner Julie Vera giver os et indblik i en kompleks verden, omgivet af fibre, metervarer, strikkemetoder, brand DNA og alt derimellem.

Vi møder Julie Vera i et grønt mødelokale hos brandet JBS OF DENMARK. Et træ med store, grønne blade vokser op af bordpladen på det lange bord, der står midt i lokalet. Bordet er i øvrigt lavet af genbrugsmaterialer. Langs væggene står der store glasmontre, som hver især fortæller deres egen visuelle historie om en bæredygtig tekstilfiber. Der er ingen tvivl om, at vi har med et brand at gøre, hvor nytænkning og bæredygtighed er grundprincipperne. 

Julie Vera, der de seneste to år har været lead designer på JBS OF DENMARK, har budt os velkommen til en snak om det, hun selv kalder for Design med omtanke.

”Folk bliver ofte overraskede, når jeg fortæller, hvad jeg egentligt laver. Hvordan min hverdag som designer rent faktisk ser ud”, sådan starter vores snak med Julie Vera, som er uddannet Tekstil Designer ved TEKO.

Julie Vera blev da også selv lidt overrasket, da hun startede på designskolen.

”Inden jeg startede på designskolen, troede jeg faktisk også selv, at det at designe tøj, i høj grad handlede om over-the-top designs, skitsering i hånden og couture. Det gør det selvfølgelig også, men der er bare så meget mere i det end det – heldigvis!”.

En proces med mange aspekter

Julie Vera fortæller med en tydelig passion i stemmen, hvordan det at designe en ny kollektion altid starter på samme måde.

”Jeg starter altid med at tage udgangspunkt i brandets DNA. Jeg skal ind i stemningen. Her er det vigtigt at se på brandets strategi, målgruppe, image, udtryk og værdier. Det er ligesom fundamentet for resten af designprocessen”.

”Nu begynder så den del, som er kernen i designprocessen” fortæller Julie Vera, imens hun smiler.

Hun sidder nu helt fremme på stolekanten, tydeligt begejstret over det, hun skal til at fortælle.

”Det er en proces, som inddrager mange forskellige mennesker, med mange forskellige kompetencer. Sammen med produktudviklere, materialeeksperter og produktionsfolk, er min opgave at besvare nogle ret essentielle spørgsmål; hvad skal produktet kunne rent funktionelt, og i hvilken sammenhæng skal det bruges? Hvordan sammensætter vi en metervare, som passer til det, produktet skal kunne? Og er det overhovedet muligt? Vi kigger ind i fibre og blandingsforhold, hårdheder i måden, hvorpå vi spinder garnet, strikkemetoder og forskellige efterbehandlinger. Ja, der er ikke noget, som bliver overladt til tilfældighederne” siger hun, og smiler igen.

Det er først derefter, at Julie Vera begynder på det, de fleste nok forbinder med design.

”Når vi ved, hvad produktets skal kunne, og vi samtidigt ved, at det kan lade sig gøre i forhold til materialer og forarbejdningsmetoder, så kan jeg gå i gang med det visuelle design. Nogle vil nok sige, at det er noget af en omvej, men her svarer jeg altid: Et design skal kunne lade sig gøre i praksis, ellers er det bare en god ide.”

I lokalet vi sidder i, er der udstillet en del produkter fra JBS of Denmark. Det er alle sammen ensfarvede basisprodukter, og det kan umiddelbart virke overraskende, at der er så stor en designproces i at udvikle ensfarvede produkter, men det understreger Julie Vera at der er.

”Jo mere enkelt og rent et produkt er i designet, desto mere lægger man mærke til kvaliteten og detaljerne i konstruktionen. Jeg elsker at forfine detaljerne og arbejde med de bedste kvaliteter. Man kan lave et langtidsholdbart produkt af bæredygtige materialer, men hvis tøjet ikke er visuelt tiltalende, er alt andet ligegyldigt. Der skal være en god sammenhæng mellem alle aspekter. Når man snakker om holdbarhed, bruger jeg også ofte udtrykket ’emotionel holdbarhed’. Med det mener jeg, at et stykke tøj skal være fedt nu, men det skal også være tiltrækkende om et år. Det kan være en svær opgave, men det er det vi hele tiden stræber efter i udviklingen af JBS of Denmark. Vores kunder skal have lyst til at bruge tøjet igen og igen – når det er tilfældet, er vores tøj endnu mere bæredygtigt”, understreger Jule Vera.

Når det visuelle udtryk og design er på plads, starter dialogen med konstruktørerne.

”Inden tøjet kommer i produktion, bliver alle detaljerne rettet til af konstruktørerne, der sikrer at tøjet er perfekt i forhold til pasform, holdbarhed og sy-detaljer”, fortæller Julie Vera.

”Hvis jeg skal opsummere, hvad der ligger i begrebet Design med omtanke, så skal tøjet se godt ud, og det skal være lavet af gode, bæredygtige materialer. Det skal være lavet så det holder længe, både funktionelt men også emotionelt, og så skal det sidde rigtigt – også efter 30 vaske”. 

Nitte FRI FRAGT 10% RABAT 20% RABAT FRI FRAGT 10% RABAT

Spin, vind & deltag

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så har du chancen for at vinde op til 20% rabat på din næste ordre.

1 års forbrug af undertøj

Du deltager også i den store konkurrence, om at vinde 1 års forbrug af undertøj, til en værdi af 1000 kr.

Vinderen trækkes d. 1. juli 2021.

Tillykke, du har vundet!

Dit heldige asen. For at bruge din præmie, skal du huske at bruge den følgende rabatkode i checkout.


Bemærk, rabatten gælder ikke i forvejen nedsatte varer.

Når du har lagt dine varer i kurven, skal du bruge følgende rabatkode:

spinfri spin0510 spin0520 spinfri spin0510